Manövervagn nummer 22 tillverkades 1912 av ASEA.
Foto: okänd, samlingsportalen.se
Vagnen gick i trafik till 1976 då den tillsammans med fyra andra vagnar räddades undan skrotning.
Foto: Christer Bisting den 1 april 1972
Vagnen stannade tillsammans med sin kollega nummer 11 kvar i Stockholmsområdet och hamnade till slut i Jordbro industriområde där de 1985 räddades från förstörelse och vandalisering.
I slutet av 1990-talet hade föreningen tankar att renovera vagnen och den drogs till Neglinge i samband med att Stockholms Ånglokssällskap besökte banan.
Där blev den stående under en presenning...
Hösten 2010 genomfördes en statusbesiktning av vagnen – nog såg den anskrämlig ut men märkningen ”RD 1975” på rambalken skvallrade om att skicket kanske var bättre än utseendet.
Och mycket riktigt; vagnen hade genomgått total revidering året innan den togs ur trafik. Arbetet satte igång våren 2011.
Först och främst genomfördes en totalrenovering av underredet.
Sen utsidan...
Och sist men absolut inte minst; insidan...
Vagnen stod klart till 18 maj 2013 - jämnt 100 år efter invigningen av banans elektrifiering! Vagnen är inredd för att användas som en ”eventvagn” för till exempel middagar, fester, företagsevent och olika publika aktiviteter.