Äntligen kom ångtåget tillbaks till Saltsjöbadsdagarna 2001 så att vi fick se både Motorvagn 15 och ångtåget i aktion! Äventyret med ångtåget börjar någon gång i början på veckan ute i Västberga där Stockholms Ånglokssällskap har sina vagnar. Ångloket skall eldas på så att det går att köra på fredagsmorgonen. När allt fungerat som det till sist gjorde i år körs tåget på fredag förmiddag längs norra Hammarbyhamnen under Fåfängan och vidare till Slussen. Med hänsyn till brandfara och rök dras tåget av ett diesellok i tunnlarna fram till Hammarbyhamnen. - Här gör man rast innan tåget skall backas in i tunneln under Fåfängan.
Medan vi tar rast kan vi ju spola av loket...
Per Lindroos är tecknare och specialist på att med sin penna skapa historiska miljöer på papper. Fler bilder (inte tåg) ur Pers skissbok hittar du bland Lars-Åke&Petras fotogallerier. Samtidigt som Per ritade av loket tog Hans-Petter upp sin kamera och knipsade den här bilden.
Nu är klockan snart 7 på kvällen och tåget håller här på att backas in på Saltsjöbanans spår i Stadsgården. Stopp i trafiken!! (Klicka på bilden för att se den uppförstorad!)
Påstigning vid station Slussen.
Nu har vi kommit iväg mot Saltsjöbaden.
Dags för biljettförsäljning.
..och så vykort med ånglok. Stämningen verkar hög!
Stopp för tågmöte I Duvnäs...
...samt för lok-smörjning!
Fisksätra
Vid Neglinge togs vi in på spår 2 för tågmöte.
På bangården har Motorvagn 15 dragits ut ur sitt skjul för att göras i ordning för veckoslutets körningar.
Från Neglinge kördes tåget ner till Saltsjöbaden. Sedan backades det som tomtåg tillbaks till Neglinge för övernattning inför morgondagens körningar.
Saltsjöbadsdagarna inleddes med strålande solsken. En försommardag som jag önskat ha på burk att öppna mitt i vintern när det är som mörkast.
Ångtåget vid Neglinge.
Tack till både Stockholms Ånglokssällskap och till Connex Saltsjöbanan för att ni visat upp ångtåget på banan!
Vi är många som entusiastiskt applåderar och hoppas på repris!!!
Text och foto: Lars-Åke & Hans-Petter Larsson