Saltsjöbanan

LL996130
Saltsjöbanan går från Slussen i Stockholm och ut till Saltsjöbaden. Hela resan tar mindre än 30 minuter.

LL98C224
"Slussen" i Stockholm är också bussterminal för bussar till Nacka och Värmdö. På "andra våningen" ovanför buss och järnvägsstationen finns en tunnelbanestation som också kallas "Slussen". Ovanför allt detta ligger gatuplanet. I "bottenvåningen" strax norr om bussarna finns den verkliga slussen som är slussen mellan Saltsjön och Mälaren.

LL98B237
Idag är station Slussen en ganska trist tillställning även om man på senare år har försökt fräscha upp stället en smula.

LL98C210
Ett par trappor högre upp, på gatuplanet, ser det mycket roligare ut.

LL005304-6
Det här är utsikten över "Stockholms ström" med alla båtar. Detta är vattenvägen in till den äldre delen av Stockholm.

LL98C208
Här ser vi utsikten mot den riktiga Slussen: "Karl Johans-slussen" som är överbyggd av gatuplanet och som försvinner in här till vänster under bilarna, precis hitom den vita Djurgårdsfärjan. Husen som skymtar till vänster är "Gamla stan". Segelfartyget vid Skeppsholmen i bakgrunden är "af Chapman" som är vandrarhem.

LL98B222
Tågen går för det mesta var 20:de minut.

LL98C234
Här kommer tåget från Saltsjöbaden på väg in mot Neglinge station. Det finns fortfarande ett antal obevakade övergångar längs järnvägen på platser där det nästan inte är någon trafik.

LL99A218
Många av de gamla stationshusen finns kvar längs banan. Här ser du Igelboda stationshus i bakgrunden. Igelboda är numera en viktig mötesplats för tågen. Härifrån går också grenbanan mot Solsidan.

LL99A219

LL99A213

LL99A214
Detta är det gamla stationshuset i Solsidan där man har inrett en restaurang.

LL99A215

LL99A112

LL99A110

LL994130
I Neglinge finns tågledning med ställverk samt vagnhallar, verkstäder och en liten bangård. Stationshuset i Neglinge är nytt. Det gamla brann upp 1980.

LL996315

LL996319

LL99A107

LL98B217

LL99A211

LL99A113

LL99A205

LL99A210
Verkstad och vagnhallar byggdes 1893 och utvidgades 1910-11 i samband med elektrifieringen.

LL996313
Detta är Saltsjöbanans nyaste lokomotor, "Valmet" nr 16, som nuförtiden endast används några gånger per år sedan godstågen försvann 1992. Men lokomotorn behövs för att t ex dra hem ett tåg efter ett haveri då kontaktledningen fallit ner...

Danach verlie ich besuchen Sie unsere Webseite deutschland und kam erst 2015 wieder zurck.