1976 ersattes Saltsjöbanans gamla vagnar med det nya blå tåget - modifierade tunnelbanevagnar. Den här bildsviten togs av Vera-Maj Torby (Saltsjöbaden) en kort tid innan de gamla vagnarna skrotades eller - i några fall - såldes till olika museiföreningar. Detta är de första färgbilderna jag fått tag på tagna inne i vagnarna med passagerare på plats! Så glädj er åt Vera-Majs bilder!
Henriksdals station
Banan levererade vagnar med klorgas till Henriksdals reningsverk. Numera går det med bil.
Tåget från Slussen på ingående till Henriksdal.
Den lilla svarta lådan i taket är en högtalare - trots allt en "nymodighet" i en så här gammal vagn!
När jag var liten och följde med mamma till stan i något ärende - kanske 1948 - så gick en uniformerad konduktör med uniformsmössa runt i kupéerna och ropade ut stationerna, t ex "Nacka, nästa!". Observera en detalj med kartan... Söder är neråt, norr är uppåt. Men öster (utåt skärgården, ut mot Saltsjöbaden) är ÅT VÄNSTER i kartan! Dvs kartan är ritad såsom vagnen står på banan - med Stockholmsändan åt höger!
DET HÄNDER MYCKET MED SALTSJÖBANAN I SOMMAR
Ni har säkert redan märkt att det är något i görningen. Vi håller på att rusta upp banans spår, plattformar och elektriska system. För att kunna klara dessa arbeten måste vi ibland stänga av tågtrafiken och i stället sätta in bussar. Så kommer det att fortsätta ett par månader framåt. Sedan händer följande:
12 JULI ersätts tågtrafiken helt av tillfälliga busslinjer
9 AUGUSTI går vi tillbaks till tågtrafiken igen. Med nya blå tåg.
Vi hoppas på er förståelse när ni får det litet extra besvärligt med resandet under de kommande månaderna. Under tiden gör vi allt vi kan för att ni skall kunna glädja er åt en upprustad bana med nya tåg. Vi återkommer med mer detaljerad information före omläggningarna den 12 juli respektive 9 augusti.
Med vänliga hälsningar
TRAFIK AB SALTSJÖFART
"Röda huset" med väntsal och kiosk vid ändstationen i Saltsjöbaden.
De silverblänkande bokstäverna SALTSJÖBANAN har redan skruvats bort från vagnen...
En mycket personlig reflektion:
Något som slår mig när jag tittar på bilderna är hur VÄLHÅLLET - rent, snyggt och helt - allt var! Det är svårt att tro att vagnarna då snart skulle tas ur trafik!
Ett stort problem lär ha varit att få fram reservdelar för underhåll av de gamla vagnarna - mycket fick tillverkas vid verkstaden i Neglinge för det fanns inte att köpa utifrån. Det sas att kostnaden för underhåll med tillverkning av reservdelar blev så hög att det motiverade inköp av de nya blå vagnarna.
De gamla vagnarna var byggda mellan 1892 och 1912. Elsystemet i motorvagnarna lär ha moderniserats på 1940-talet. Så vagnarna var i drift i 70-80 år!