XCo 15 eller "Motorvagn 15" gick i reguljär trafik på Saltsjöbanan 1913-1976. 1976 byttes vagnparken på Saltsjöbanan ut mot de blå vagnarna som trafikerar än idag. Detta är en av de fem vagnar som inte skrotades. Den såldes dock, men efter en tid i "förskingringen" kom den tillbaks till Saltsjöbanan 1992.
Det var föreningens första vagn som renoverades till banans 100-års jubileum 1993. Här ses bland annat Henrik Ahlberg och Nappe Holmström.
Motorvagn 15 ägs av Spårvägsmuseet men sköts av medlemmarna i Stockholm-Saltsjöns Museiförening.
Här avgår vagnen just från Neglinge station.
Här kommer hon tillbaks från Saltsjöbaden. Bilden är tagen på sträckan mellan Ringvägen och Neglinge.
Nu åker motorvagn 15 över Neglingebron.
... och här kommer hon in på Neglinge station igen.
Motorvagn 15 byggdes på ASEA i Västerås 1912. Vagnens elutrustning moderniserades stegvis med motorbyte, ny kompressor och ny reglerutrustning under 1940- och 50-talen.
Vagnen var ursprungligen utrustad med oklädda träbänkar, men bänkarna kläddes på 1930-talet.
Veterantrafik förknippas ofta med sommar. Hösten 2011 utrustade vi vagnen med värme så att den även kan användas under vinterhalvåret.
En disig morgon står tåget trafikklart på spår 2 i Neglinge.
Foto: Leif Lagerhielm, Lars-Åke Larsson, Johan Hellström, Hans-Petter Larsson, Jan Bäckström och från familjen Bäckström/Andins samlingar